Milkiwean: de wereld rond, op bezoek in Roemenië

18 april 2018

Als globale speler, zijn de medewerkers van Trouw Nutrition actief over heel de wereld. Hierdoor komen we in contact met varkenshouders uit verschillende landen. Maar hoe zien de buitenlandse varkensbedrijven eruit? Welke zorgen heeft een varkenshouder in China en welk resultaten heeft de Hongaarse varkenshouder? In onze reeks “Milkiwean: de wereld rond” praten we met varkenshouders over de landsgrenzen heen. We starten met het verhaal van Alexandru, de jonge bedrijfsleider van het Roemeense Sipig Ferm.

Wat doet Sipig ferm?

Sipig ferm is al jaren gespecialiseerd in akkerbouw en vleesvarkens. Toen hun zoon, Alexandru, 10 jaar geleden afstudeerde als ingenieur, blies er een nieuwe wind door het bedrijf. Alexandru besefte al snel dat het voor hen interessanter was om zelf hun biggen te produceren in plaats van aan te kopen. Momenteel omvat sipig Ferm 800 zeugen. Een deel van de biggen wordt grootgebracht op hun eigen vleesvarkensbedrijf, de rest wordt aan varkenshouders in de buurt verkocht.

Biosecurity

‘Qua biosecurity hebben we het geluk dat we redelijk geïsoleerd zitten’, zo vertelt Alexandru. ‘In een straal van 15 km zijn geen professionele varkensbedrijven aanwezig. Het grootste besmettingsgevaar komt van mensen die enkele varkens houden in hun achtertuin en zo ziektes verspreiden. Daarom is het toch cruciaal om een strikte biosecurity toe te passen. Iedereen die het bedrijf wil betreden moet douchen en bedrijfskledij aandoen. Dit geldt zowel voor bezoekers, die we tot een minimum beperken, als voor onze medewerkers. Momenteel investeren we in een installatie om ook alle voertuigen die de propere zone willen binnenrijden te ontsmetten. Zo wordt het risico op een besmetting door menselijke invloed tot een minimum beperkt.’ 

Van akkerbouw naar vleesvarkens

Historisch gezien was Sipig ferm een akkerbouwbedrijf. Om de oogst van de akker op te waarderen, is gekozen om vleesvarkens- en later zeugenstallen te gaan bouwen. Alexandru geeft aan dat hun  voeders opgebouwd zijn uit een concentraat aangevuld met eigen granen, aangekochte soja en zonnebloempitschroot. Voor de prestarter en speenstarter (tot 5 kg na spenen) kopen ze volledig voeder van Trouw Nutrition.

Volgens Alexandru is het vinden van  kwalitatief goeie vezelbronnen een uitdaging in de Roemeense markt,. Een tekort aan vezels in de voeders zorgt voor een gebrek aan verzadiging waardoor er onrust ontstaat bij dragende zeugen en vleesvarkens. Om dit probleem te counteren heeft Alexandru bij de bouw van hun stallen gekozen voor een brijvoerinstallatie. Alexandru: ‘In brij kunnen we ons voer deconcentreren door het drogestofgehalte van de brij te doen zakken. Zo zijn we toch in staat om zeugen en vleesvarkens te beperken in voergift zonder dat er onrust ontstaat.’

De grootste uitdaging: sterke levend geboren biggen

Een andere grote uitdaging sinds de opstart van het bedrijf is de sterke toename van het aantal levend geboren biggen. Onze grootste uitdaging is om zoveel mogelijk sterke biggen te spenen en deze goed te laten opstarten na spenen.

Alexandru: ‘Onlangs hebben we een melktaxi aangeschaft. Deze helpt mijn werknemers om op de correcte manier Milkiwean yoghurt en Milkiwean Precoce in brij te verstrekken in de kraamstal. Vroeger werd vaak teveel gedoseerd waardoor papjes bleven staan en verzuurden. Sinds we deze melktaxi gebruiken, is onze sterfte voor spenen gezakt van 13% naar 10%. Tegelijk is ons speengewicht toegenomen van 7.3 kg naar 7.9 kg.

De zoektocht naar gemotiveerde medewerkers

Verder kampt Alexandru met de uitdaging om gemotiveerde medewerkers te behouden. ‘Gemotiveerde mensen die in de landbouw willen werken, trekken vaak naar West-Europa omdat daar meer te verdienen valt. Voor mij is het dan ook een uitdaging om de juiste mensen aan te trekken, op te leiden en gemotiveerd te houden.'

Een ander belangrijk aspect van het managementluik is de verkoop van biggen en vleesvarkens. ‘De vraag is hoog, en de kwaliteit van onze biggen goed, waardoor de verkoop zelf geen probleem is. Omdat veel bedrijven in slechte economische papieren zitten, vragen we altijd een betaling op voorhand. Dit drukt iets op de verkoopprijs, maar zorgt wel dat we zeker betaald worden.’

 

Sluit deze melding
Deze website maakt gebruik van cookies Lees meer over het gebruik van cookies